Bijlagen toetsdosier

Uit maatschappij
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Toets[bewerken]

Antwoordmodel[bewerken]

Nawoord[bewerken]

Tijdens het maken van dit toetsdossier kwam ik er achter dat een toets eigenlijk nooit 'helemaal af' is. Er valt altijd nog wel aan te sleutelen. Daarnaast kreeg ik bij het maken van dit dossier veel ideeën voor een nieuwe lessenserie. Met name over hoe ik nog zorgvuldiger in kan gaan op - voor de leerlingen lang niet altijd vanzelfsprekende - onderwerpen tijdens de lessen.

Over de toets ben ik ten dele tevreden. De nadruk ligt sterk op reproductie en ik had achteraf sterker in willen zetten op de hogere orde vaardigheden. Tijdens de lessen is dit in aanverwante opdrachten en werkvormen is dit zeker gebeurd, maar dit is nu niet goed zichtbaar in de toets.

Ik vond het niet prettig om heel nauwgezet mijn toets aan de passen op mijn lessen en andersom. Dit kostte me veel denkwerk en een andere manier van plannen. Gewoonlijk lopen de lessen gewoon ik stel ik mezelf een aantal globale doelen die ik voorzie van uitleg en werkvormen. Ik merk nu dat ik daarbij vaak niet in detail treed maar meer de grove lijn aanhoud.

Wat de lessen betreft: het was fijn om juist in deze tijd praktisch aan het werk te kunnen gaan. En ik heb daar ook een goede start kunnen maken. Achteraf heb ik de hoeveelheid werk die het maken van een toets op de voorgestelde manier onderschat. En het kostte me veel moeite om uit mijn vertrouwde modus te stappen.

Tenslotte viel het me op dat bij de alternatieve toets veel meer hogere orde vaardigheden werden aangesproken dan bij de schriftelijke toets. Dit ligt op zich voor de hand maar was toch wel een leuke ontdekking.